Leo van der
Vlist is geboren bij de schilderswerkplaats aan het
buurtschap 'de Molenbrug' gelegen nabij Bodegraven.
Hier waren
zijn vader en grootvader huisschilder.
Vertrouwd
met verf werd hij opgeleid tot huisschilder, maar
geleidelijk ging zijn voorkeur steeds meer uit naar de
artistieke mogelijkheden van verf en verruilde hij de
ladder, verfbus en de huisschilderkwast voor het palet,
penselen en de ezel van de kunstschilder.
In navolging
van de grote schilders uit het ‘Hollands Impressionisme’
van de late 19e eeuw, werkt hij graag 'en plein air'
(schilderen in de buitenlucht) om de atmosfeer en het
licht van de natuur in één keer in olieverf te vangen.
Naast
kunstschilder is Leo polder– en korenmolenaar.
Beroepsmatig op zowel korenmolen 'de Zwaluw' in
Kesteren als reserve molenaar op de vier nog
daadwerkelijk in bedrijf zijnde poldermolens van de
'Drooggemaakte Polder aan de Westzijde van
Aarlanderveen'. Daarnaast ruim 30 jaar als 'vrijwillig
molenaar' op de watermolen van de Weijpoortse polder in
Nieuwerbrug.
**********
Leo van der Vlist was born and raised ‘op de
Molenbrug’, located near Bodengraven. His father and his
grandfather were house painters and had a painting
studio. Leo started going the same path by attending the
Lower Technical School, department house painting. After
that he went to the painting school ‘Nimeto’ in Utrecht.
Slowly is preference grew to the artistic
possibilities. Besides the paint studio of the Van der
Vlist family was the studio of the artist couple Bruno
Mertens and Susan Burki. A place Leo would visit a lot.
Spending time between large paintings, sculptures,
architectural models and special designs for wind
mobiles and furniture.
Innovation and spiritual expressiveness were the
sources of inspiration for this artist couple who formed
Leo’s artistic views. but he chose painting in the
realistic and recognizable representation of subjects
from the immediate area.
Like the great painters of the Dutch
Impressionism in the late 19th century, the so-called
‘Haagse School’, he likes to work “en plein air” to
capture the atmosphere and the light of nature at once.
|