Een werk zonder titel zul je niet gauw
aantreffen in het werk van Tamar Rubinstein. Meestal is
er tussen de getoonde en de titel een duidelijke
samenhang. Soms is de titel verhelderend, soms roept hij
juist vragen op. Dat die vragen niet altijd beantwoord
kunnen worden is haar bedoeling: teveel praten over
kunst is niet haar favoriete bezigheid.
Bij de serie van vijf linoleumsneden is
het thema echter evident: mobiliteit in de letterlijke
en figuurlijke zin. Bewegen, je verplaatsen of juist in
de file staan en ondertussen overal kunnen telefoneren,
het is iets dat we overal om ons heen kunnen zien. De
dieren doen mee in het kielzog van hun bazen, of ze nu
willen of niet.
De laaste tijd werkt Rubinstein
voornamelijk op papier met gemengde technieken in de
ruimste zin van het woord. Letterlijk alles wat zich
binnen haar bereik bevindt loopt kans geïncorporeerd te
worden in een kunstwerk. Zo treffen we flessendopjes,
krantensnippers, zilverpapiertjes en zeer veel
verschillende soorten verpakkingsmaterialen aan,
geïntegreerd in bijvoorbeeld een verzonnen landschap of
in het interieur van een Frans zolderkamertje.
Met onder andere krijt, gouache,
olieverf, aquarel en potlood krijgen de gevonden
voorwerpen, die ook een belangrijke inspiratiebron voor
het kunstwerk in wording vormen, een nieuwe functie. Zij
duikt vaak in haar in de loop der jaren opgebouwde
verzameling collagemateriaal op zoek naar de finishing
touch van een werk waaraan zij bezig is, soms ook vormt
een vers gevonden, voor anderen wellicht waardeloze
vondst, de directe aanleiding om aan de slag te gaan en
er iets omheen te bouwen.
Would you like to be informed of new events?
Click
here.
tamar rubinstein - tamar rubinstein - tamar rubinstein -
tamar rubinstein |