Momentopname:
Op de schilderijen zijn
afbeeldingen te zien van herkenbare alledaagse
onderwerpen. Het is een kortstondig moment van
verwondering. De tijd wordt heel even stilgezet om dat
ene mooie moment te kunnen pakken. De schilder besteedt
heel veel tijd om slechts een fractie van tijd zichtbaar
te maken. Eenmaal afgebeeld kan dit moment een
eeuwigheid duren. Wat eraan vooraf gaat en wat er daarna
gebeurt is niet belangrijk.
De schilderijen van Koos ten Kate
ontstaan vanuit haar eigen fantasie en beeldgeheugen.
Daarnaast maakt ze gebruik van foto’s uit kranten en
tijdschriften. Niet om ze klakkeloos na te schilderen,
maar meer om de vorm of lichaamsverhouding eruit te
destilleren. Hoe ziet een oog, neus, oor of hand eruit
en hoe is het opgebouwd, waar liggen de schaduwen.
Als de eerste verfstreken op het paneel staan dan wijst
zich de schilderweg vaak vanzelf. Soms is het
schilderij zo af alsof het er al was, soms is het
eindeloos lang doorgaan, weghalen schuren en toevoegen.
Ook het paneel wegzetten en na maanden weer oppakken wil
ook wel eens tot nieuwe inzichten leiden. De eerste
schilderfase is het moeilijkst, daarna gaat het
makkelijker. Onderweg krijgt ze soms beeld cadeautjes en
dat maakt voor haar het schilderen zo spannend.
De stijl is figuratief, maar toch los van de
werkelijkheid. De mens en dierfiguren zijn soms lief,
vreemd en ontroerend. De bedoeling is humor en
verbazing, iets dat de fantasie prikkelt. De
schilderijen laten het uiterlijk van een mens of dier
zien, maar die zijn nooit helemaal perfect. Dus
misschien toch een afspiegeling van de werkelijkheid,
want niemand is perfect.
Would you like to be informed of new events?
Click
here. |